Všetky benzínové pumpy v Mexiku sú pod kontrolou štátu. Na prvý pohľad by sa zdalo, že patria firme PEMEX . Fungujú však na princípe koncesií a ich majiteľmi sú rôzne mexické súkromné firmy či jednotlivci. To však nič nemení na fakte, že štát určuje ceny za pohonné hmoty, ktoré sú tým pádom jednotné takmer v celom Mexiku. S výnimkou pohraničných oblastí, kde je DPH iba 10% oproti normálnym 15%, a teda aj bezín je o čosi lacnejší. Štát je však na Mexičanov milý a udržuje ceny benzínu takmer nemenné už celé roky. Presnejšie povedané, cena benzínu sa so železnou pravidelnosťou zvyšuje vždy prvého v každom mesiaci. Za rok je to zvýšenie asi 3%, čo je zároveň oficiálna miera inflácie. Benzín teda infláciu nezhoršuje, a to ani teraz, keď ropa na svetových trhoch láme rekordy. Mexiko je jedným z najväčších producentov ropy na svete, a tak si asi môže dovoliť podporovať svojich občanov a firmy :-).
Nič však nie je zadarmo. Vďaka tejto "socialistickej" stratégii má PEMEX chronické finančné problémy, ktoré sa odrážajú na kvalite, či skôr nekvalite benzínu. PEMEX následne nechce platiť vysoké komisie svojim pumpám a tie si zisk dorovnávajú na úkor nás klientov. Nedávny prieskum PROFECO (Procuraduria Federal del consumidor, obdoba slovenskej obchodnej inšpekcie) zistil, že väčšina púmp v krajine netankuje celé litre, ale menej, 0.9 l, 0.8 l a tak. Toto zistenie nebolo pre motoristov ničím novým, aj mne častokrát dokážu do 46 l nádrže načerpať aj viac ako 50 l. Čiže prakticky ma liter benzínu stojí okolo 26 Sk, čo je stále super :-). Mimochodom, PROFECO z nepochopiteľných príčin pumpy, ktoré podvádzajú, nezavrelo ... asi by museli zatvoriť väčšinu púmp v krajine a to by bol zase iný problém. Uverejnili preto zoznam najväčších podvodníkov na svojej internetovej stránke, a tým pádom by sa im začali vyhýbať samotní šoféri a možno tým by ich donútili prestať okrádať. Pumpári však zvolili protiútok a web-stránka PROFECO bola hack-nutá a vlastne doteraz nie je dostupná. Šoféri sa tak pri voľbe pumpy musia spoľahnúť na vlastnú intuíciu a ukazovateľ stavu paliva v nádrži :-).